Inapoi la toate articolele

„Norul“ schimbării – Cum vor arăta rolurile în industria IT în următorii 5 ani

Suntem în anii 2020. Ai ajuns deja cu automobilul tău zburător din titaniu la serviciu, unde la recepţie te aşteaptă un robot amabil. Te-ai aşezat la biroul tău virtual care interacţionează cu tine, ţi-a pregătit până şi cafeaua pe gustul tău, iar acum îţi proiectează lista de activităţi pentru astăzi direct pe retină.

... Ori poate că nu e tocmai asta realitatea.

Chiar dacă abia aşteptăm să scăpăm de lucrul cu hârtii, sunt şanse destul de mari ca în viitorul apropiat birourile să fie amenjate tot în spaţii dechise populate nu de roboţi, ci tot de persoane.

Totuşi, potrivit specialiştilor în resurse umane, există şi şanse deloc de ignorat ca în următorii 4-5 ani locul tău de muncă să arate foarte, foarte diferit de cel din prezent.

Aşa că, ce moment ar fi mai bun decât acesta pentru a observa cum se va schimba industria IT şi ce rol vom juca fiecare dintre noi în scenariile care încă se scriu? Ne-am propus să examinăm modul în care Colud-ul schimbă modul de funcţionare al departamentelor de IT.

În câţiva ani de acum, personalul şi managerii se vor vedea nevoiţi să se adapteze unui mediu care vrând nevrând integrează cloud-ul.

 

Următoarea oprire: Cloud-ul

Trenul industriei IT se deplasează deja cu o viteză ameţioare către următoarea staţie: Cloud-ul.

Dacă nu aţi apucat încă să vă urcaţi în acest tren, s-ar putea să mai aveţi timp s-o faceţi. Grăbiţi-vă totuşi fiindcă lucrurile se vor schimba foarte rapid în următorii 4-5 ani.

A ţine pasul cu toate noutăţile din IT în ziua de azi îi poate intimida până şi pe cei mai devotaţi angajaţi din domeniu.

Totuşi, profesioniştii din IT care nu găsesc timp pe care să-l dedice evaluării noutăţilor din peisajul de profil s-ar putea confrunta cu dificultăţi serioase la locul de muncă în anii ce urmează.

Un lucru este cert: organizaţii de toate categoriile încep să-şi mute infrastructura IT pe Cloud.

 

Renunţarea la fire

Când vei păşi afară din lift la serviciu peste cinci ani, ce vei vedea?

Cel mai probabil te va întâmpina o privelişte cu mai puţine servere şi mai puţini colegi. A susţine un centru de date fizic este  mult mai costisitor decât o conexiune în Cloud.

Dacă nu au început s-o facă deja, majoritatea companiilor vor pune în balanţă costurile şi, în cele din urmă, vor decide în favoarea evoluţiei tehnologice.

 

Evoluţia aptitudinilor din IT

Dacă acum zece ani personalul de la departamentul IT se ocupa, în mare, doar de tras cabluri la switch-uri, astăzi lucrurile s-au schimbat aproape radical. Cablurile şi switch-urile sunt înlocuite de spaţii de stocare virtuale în reţea, în timp ce aplicaţiile au şi ele propriul spaţiu dedicat.

 

Viitorul va fi despre...

Utilizarea serviciilor de stocare de pe Cloud şi nu despre instalări, configurări sau gestionarea de a grămezi de date. Departamentele de IT au acum opţiuni mult mai viabile pentru a externaliza şi automatiza aceste sarcini mai ceva ca până acum şi pentru a economisi timpul necesar acestor activităţi. Practic, departamentul de IT nu va mai avea nevoie de monitorizare efectivă şi de dispozitive pentru recuperarea datelor sau de sisteme care să dea asigurări că sunt gata de folosit.

Şi nu în ultimul rând, despre profesioniştii din IT ca planificatori strategici şi analişti de business.

În schimb, profesioniştii din IT pot dedica mai mult timp planificărilor strategice şi analizelor de afaceri lucruri care oferă organizaţiei siguranţa că este structurată potrivit pentru a face faţă tipologiilor de comunicaţii ce au la bază cloud-ul.

Infrastructura companiilor va migra din ce în ce mai mult către Cloud.

La fel se va întâmpla şi cu joburile consacrate dispozitivelor de stocare.

Aceste metamorfozare va genera şi nevoia de buni ingineri de reţea, de personal de suport, de analişti de business şi de manageri de siguranţă.

Necesitatea de a avea ingineri de server sau de stocare, administratori de sistem sau ce gestionari ai centrelor de date va scădea drastic.

Rezultatul se va reflecta într-o schimbare fundamentală a misiunii atotcuprinzătoare pe ca IT-ul o are în majoritatea organizaţiilor, cu o mentalitate de tipul susţinere şi întreţinere făcând astfel loc unei viziuni mai strategice centrate pe software.

Personalul IT al viitorului cel mai probabil că va avea nevoie de aptitudini caracteristice oamenilor de afaceri pentru a rămâne relevanţi, pe măsură ce cerinţele în materie de software ale companiei la care activează, dar şi opţiunile de a satisface aceste cerinţe vor deveni mai aprofundate, mai variate şi într-o schimbare rapidă.

 

Rolurile IT-ului în flux

În acest punct, probabil te întrebi: pe măsură ce Cloud-ul câştigă teren, vor mai avea companiile nevoie de departamente de IT numeroase?

Şi cum probabil ai ghicit deja, doar unii sunt de părere că departamentul de IT va dispărea. Din partea firmelor va exista în continuare cerere de personal talentat care este capabil cel puţin de gestionarea integrării sistemelor.

Însă un departament de IT în cinci ani de acum în colo va avea nevoie să ţină ritmul cu schimbarea constantă, iar principala turnură va fi către o mentalitate mai strategică.

IT nu se va mai rezuma doar la oamenii care încearcă să gestioneze baza de date; IT-iştii vor fi acele persoane care gândesc noi moduri de monetizare, de distribuire şi de folosire a informaţiilor pentru succesul general al companiei.

Pe măsură ce tot mai mult volum de muncă se mută pe Cloud, alcătuirea unui departament de IT, din necesitate, va trebui să se schimbe şi să treacă de la rolurile tradiţionale la cele mai axate pe mercantilism, pe afaceri, pe siguranţă şi pe servicii de management.

Cu cât mediile din cloud devin mai complexe şi mai interconectate, cu atât mai mare va fi şi nevoia de  înţelegere general din partea echipei de IT a modului cum totul funcţionează laolaltă.  Zilele tehnologiei simple sunt deci numărate.

Dacă vrei să construieşti ceva, să-l întreţii sau să-l repari, trebuie mai întâi să poţi înţelege cum funcţionează totul.

 

Proiecţia viitorului

Unii experţi văd Cloud-ul ca aducând beneficii departamentului de IT prin pavarea drumului angajaţilor către a-şi extinde atribuţiile, de a face mai multă muncă de dezvoltare, de codare, de conectat sisteme între ele şi de a crea aplicaţii flexibile care să semene cu platformele.

De asemenea, în anii ce vor urma, toată lumea din industria IT va experimenta o nevoie crescândă de competenţe pentru securitate, datorită expansiunii rolului departamentului de IT în dezvoltarea şi automatizarea proiectelor.

Schimbările nu vor apărea numai în ceea ce priveşte atribuţiile, ci şi în ceea ce priveşte structura departamentelor de IT. În cinci ani, aceste departamente vor arăta mai mult ca nişte companii de software în miniatură, cu angajaţi care se vor ocupa de rezolvarea problemelor clienţilor. Departamentele de IT vor deveni mai fluide şi vor soluţiona probleme colegilor de companie folosind o arhitectură adaptabilă standardelor în schimbare.

 

Poziţionează-te pentru dezvoltare pe termen lung

Companiile inteligente au foi de parcurs corporatist pe care apar următoarele elemente:

  • Unde şi-ar dori să se poziţioneze în următorii 3, 5 şi 10 ani
  • Cum îşi vor atinge aceste obiective
  • Cum se integrează tehnologia în această viziune

Ca un profesionist IT inteligent, poţi spune cum se pot integra aptitudinile tale şi poziţia ta în planurile companiei sau chiar în planul de evoluţie al industriei per ansamblu?

 

Nu a existat probabil niciun moment mai bun să investeşti în pregătirea ta profesională ca acesta. 

Investiţia în cursuri practice, alături de instructori acreditați Oracle te va face să rămâi relevant și competitiv in meseria ta actuala sau noua carieră IT pe care vrei s-o începi!